Pressmeddelande 2018-03-07

7 mars 2018 14:04

VITA HÄSTEN ISHOCKEY BLIR VÄRLDENS FÖRSTA HOCKEYKLUBB ATT SKRIVA UNDER FÖR HeForShe
I samband med internationella kvinnodagen den 8 mars tar Vita Hästen Ishockey nästa steg i sitt jämställdhetsarbete genom att bli en del av HeForShe.
HeForShe är en global kampanj skapad av UN Women. Syftet är att engagera pojkar och män att verka som förespråkare för andra män, för att åstadkomma jämställdhet. Att fler män tar ställning mot våld, diskriminering och orättvisor som drabbar flickor och kvinnor är direkt avgörande för att jämställdhet ska uppnås. Tillsammans med UN Women nationell kommitté Sverige kommer Vita Hästen under 2018 påbörja det viktiga arbetet med att sprida HeForShe inom sin organisation.
_Vi är stolta över att få med Vita Hästen Ishockey i arbetet med HeForShe. Vita Hästen väljer med sitt ställningstagande att vara banbrytande inom hockeykulturen, det är ett viktigt ledarskap att visa för andra hur en tar ansvar för attityder och värderingar som spelare och ledare. Den 25 november, internationella dagen för avskaffandet av våld mot flickor och kvinnor, visade Vita Hästen att deras engagemang för jämställdhet bara har börjat – tillsammans kan vi utveckla engagemanget ännu mer och en del av det är att föra in HeForShe-kampanjens principer i deras dagliga värdegrundsarbete,_ säger Peter Svensson styrelseledamot i UN Women nationell kommitté Sverige.
_ För spelarna i Vita Hästen är det en självklarhet att ta ställning mot våld mot kvinnor och stå upp för jämställdhet. "Både jag och Vita Hästen känner att det här är en oerhört viktig fråga att ställa sig bakom. Att arbeta med rätt värdegrund och att tydligt ta ställning gör att vi som klubb kan vara med och påverka”,_
säger Yvonne Anglesjö ordförande och klubbansvarig Vita Hästen.
_Jag anser att jämställdhet och att arbeta mot våld mot kvinnor är en självklarhet, men tyvärr är det inte en självklarhet för alla.Jag hoppas att internationella kvinnodagen är ett perfekt tillfälle för andra föreningar att öppet ställa sig bakom HeForShe-kampanjen och arbeta med dess värdegrund. För oss i Vita Hästens A-lag var det ett självklart val. Vi påminner varandra dagligen i arbetet att riva murar och ändra på den machokultur som finns mellan oss män i omklädningsrummet. Jag ser fram emot att arbeta med dessa frågor inom Vita Hästen, _säger Jesper Samuelsson spelare Vita Hästen.
**Kontaktinformation: **Vita Hästen Ishockey [[email protected] ](mailto:[email protected])UN Women nationell kommitté Sverige [[email protected]](mailto:[email protected])