Exponering

Ett av Östergötlands starkaste idrottsvarumärken

Vita Hästen tilldrar sig stort intresse i Östergötland, bland Norrköpingsbor och i hockeysverige. Klubben är känd för att ha ett oerhört drag kring match och stor supporterskara. 

  • Norrköpings Tidningar (NT) har egen avdelning för Vita Hästen på sin hemsida
  • Vita Hästen spelar i HockeyAllsvenskan och följs därför av riksmedia, Aftonbladet, Expressen och liknande
  • Regional media följer löpande Vita Hästen i Folkbladet, NT24, i tidningarnas krönikor m.m. 
  • En sökning på Vita Hästen ger ca 62 000 nyhetsartiklar online
  • Cmore visar Vita Hästens matcher live. Cmores tittarsiffror är inte officiella men det handlar om mycket stora mängder tittare som exponeras för Vita Hästens partners under en säsong. 
  • Beroende på kvalserie visas matcher live även i TV12 och Aftonbladets Sportbladet
  • Vita Hästen har ca 12 000 följare på Facebook
  • Under våren 2019 nådde Vita Hästens Facebook ca 56 000 unika personer varje månad. 
  • Vita Hästen har en egen playkanal
  • Hemsidan besöks ca 300 000 gånger under ett år
  • Vita Hästen strävar efter att ha 100 000 besökare på hemmamatcher

 

Stark position i Hockeysverige

  • Ca 137 000 personer såg Vita Hästen på hemma eller bortamatch under grundserien
  • Vita Hästen har seriens 4:e flest sålda säsongskort, endast slaget av AIK, Leksand och Björklöven
  • 18 % av de som följer Vita Hästen i sociala medier går också på match
  • Vita Hästen har de två senaste åren legat i topp i antal gjorda mål i powerplay
  • Intresset för Vita Hästen ökar starkt och klubben har omnämts i 150 % fler artiklar lokalt och regionalt under 2019 jämfört med 2018. 
  • Vita Hästen har en stor barn och ungdomsverksamhet och är flitigt engagerad i lokalsamhället och CSR

 

Visste du att HockeyAllsvenskan har ca 50 % av SHLs publiksiffror?

 

Om Hockey och HockeyAllsvenskan

Intresse

  • 39% av Sveriges befolkning över 15 år är intresserade av Hockey (Fotboll 46%, Friidrott 33% och Längdskidåkning 28%)
  • 29% av Sveriges befolkning över 15 år är intresserade av HockeyAllsvenskan (SHL 38% och Fotbollsallsvenskan 37%

 

Publik

  • Tredje populäraste ligan för arenabesökare, ca 1,2 miljoner årligen (SHL 2,3 milj och Fotbollsallsvenskan 2,1 milj)

 

TV

  • Fjärde populäraste liga som TV-sportsrättighet bland svenska folket (SHL, Fotbollsallsvenskan, Premier League är större) Klart före NHL, Serie A, La Liga, Bundesliga, Ligue 1, Superettan, Speedway, Handboll och Innebandy i tittarsiffror på TV

 

Radio 

  • Sveriges Radio sänder de flesta matcherna

 

Eponeringsmöjligheter

Vita Hästen erbjuder 100-tals exponeringsmöjligheter, bland annat

  • LED-skärmar i arenan
  • Matchdresser
  • Sargexponering
  • I samband med affärsnätverk
  • På isen
  • Vid event
  • Namnge arenan

 

Kontakt kring exponering

[email protected]
[email protected]